غرض محو فساد به افراد شایسته ماهر ومتعهد نیاز است
فخرزاد فخرزاد

گند است دروغ از آن حذر کن

                                               تا پاک شود دهانت از گند

                                          

بتاریخ 24/9/1388 کنفرانس بین المللی زیرنام پیرامون دریافت شیوه های علمی مبارزه علیه فساد اداری در صالون کنفرانس های وزارت خارجه برگزار شد .

حامد کرزی در جریان سخنرانی در بخش از سخنان خویش گفت .

این وظیفه ماست فساد اگر کوچک باشد یا بزرگ آنرا محو کنیم اگر واقعبینانه ببینیم فساد در دستگاه و اجتماع نه دریک روز نه بلکه و نه دریک سال محو میگردد بلکه اقدامهای گرفته خواهد شد .

در ادامه گفت از مقام دولتی درست استفاده نشود باعث فساد و آزار مردم میگردد در مورد اصلاح قوانین نیز تاکید نمود .

او این موضوع را یاداور شد به نسبت موجودیت فساد اداری تعداد کارمندان دولتی بعد از دوسال خدمت صاحب سرمایه در داخل و خارج کشور گردید حامد کرزی گفت ایجاد حکومت در درون حکومت بواسط خارجی ها  ضعیف ساختن حکومت و باعث گسترش فساد گردیده و علت آنرا نبود حاکمیت قانون که استقلال دولت را سلب ساخته در بخش سخنانش دولتش آلوده به فساد است برای رفع آن باید مبارزه صورت گیرد اضافه نمود جامعه جهانی در افزایش فساد نقش داشته است یک فرد زمانیکه احساس کرد که رئیس جمهور معاونین و سایر مقامات اورا چیز گفته نمیتواند خارجی ها برایش پول میدهند موتر با قیمت بلند در اختیارش میگذارند هیچ وقت آن ازما اطاعت نمیکند یکی از عوامل فساد همین است کسانیکه شرکت ها باز میکنند پاسپورت های خارجی دارند قرارداد ها را آنها اخذ مینمایند و کسانیکه در مقامات بلند دولتی پارلمان یا زورمندان هستند زمین میخواهند زمانیکه برایشان داده نشد شاروال را متهم مینمایند او افزود شاروال صاحب یک شخص پاکدامن میباشد افزود یک هیت از طرف شورای ملی لوی سارنوالی توظیف و مسله وی را بررسی نمایند اگر مجرم باشد باید محاکمه شود در غیر از آن چرا یک انسان با اعتبار بی مورد محاکمه شود .

آقای عثمانی در بخش از سخنانش گفت خریداریها ٫ قراردادها ٫ داوطلبی های ٫ بزرگ غضب ملکیت های دولتی ٫ سکتور ٫ خصوصی ٫ تعینات ٫ تبدیلی مقامات بالا و پائین دولت و زر اندوزی را بجای خدمت علت فساد موجود در کشور خواند او ساده سازی و اصلاحات مراحل کاری کنترول از جمله بازرسی موثر را یکی از راهای اساسی غرض جلوگیری و ریشه کن سازی فساد در جامعه دانست .

درین رابطه مردم آگاهان امور طی هفته جاری ابراز نظر نموده که چند مثال خدمت خوانندگان گرامی از آن یاداور میشوم .

همزه واعظی یک تن از کارشناسان میگوید حامد کرزی گفته که جامعه جهانی در فساد نقش داشته این یک نوع شانه خالی کردن از مسولیت بوده زیراکه اداره آن به فساد گسترش مبتلا بوده ازینکه وی را کشورهای خارجی به فساد آلوده میخوانند از طرف دیگر آقای حامد کرزی با این اظهارات میخواهد به جهانیان بخصوص طالبان خود را آزاد و مستقل نشان دهد افزود بجای آن لازم است یک کمیسون از حقوق دانان مثل قضات وغیره ایجاد شود در غیر از آن تدویر همچو سمینارها یک تبلیغات سیاسی میباشد همچنان میافزاید دفاع از شاروال مداخله در امور ارگانهای قضایی و عدلی و نقض قانون را نشان میدهد که حامد کرزی در عملکرد مبارزه با فساد قاطع نمیباشد .

واصفی بتاریخ 24/9/1388 به بی بی سی گفت در صورت مبارزه جدی نتایج بدست میاید در صورتیکه با عاملین برخورد قاطع صورت نگیرد نتایج مطلوب بدست نمیاید .

هدایت یک تن از کارشناسان دیگر میگوید فساد به اندازه طی سالهای گذشته گسترش نموده که عامل بحران اقتصادی بوده و این وضع را بوجود آورده که هیچ وقت زمان به این اندازه نرسیده بود .

واصفی میگوید لوی سارنوال سابق میخواست علیه فساد مبارزه کند از وظیفه اش دور شد هدایت میگوید به نسبت نبود اراده سیاسی فساد به اوج خود رسیده که مردم درین رابطه بی حوصله شده اند .

آقای بشر دوست میگوید دولت افغانستان بجای پای به سر راه میرود اصل مجرم که شاروال میباشد آزاد است شریک جرم معاون آن زندانی شده است اضافه نمود یکبار دیگر ثابت شده که کسانیکه زور دارند هرکاری را که انجام دهند کسی نمیتواند آنها را مورد پیگرد قانونی دهد .

شاروال کابل یکبار دیگر فیصله محاکمه و سارنوالی را به شدت رد کرد .

و شهردار مذکور درمقابل سوال خبرنگار بی بی سی علت حاضر نشدن در محاکمه اظهار داشت که این موضوع در ده دقیقه عجولانه صورت گرفت و گپ های که در مورد من میگویند بی مورد است .

آگاهان امور میگویند مداخله در امور قضایی یک جرم میباشد مردم میگویند مبارزه با فساد کاری بسیار دشوار است زیراکه از دفتر ریاست جمهوری تا پائین عده از مقامات ارشد دولتی متهم به فساد میباشند .

یک تن عضو ولسی جرگه به اسم اکبری بتاریخ 26/9/1388 به رادیو بی بی سی گفت در شرایط کنونی فساد به یک سیستم  در ادارات تبدیل شده تازمانیکه یک اراده ملی و زعامت صادق در افغانستان موجود نباشد مبارزه درین رابطه کاری دشوار میباشد .

آقای رنجبر میگوید مبارزه با فساد به اصلاحات بنیادی اداری نیاز دارد تازمانیکه درین زمینه کار صورت نگیرد نتایج مطلوب بدست نمیاید .

مردم و آگاهان امور افزایش معاشات و بهتر شدن معشیت کارمندان دولتی از جمله توزیع کوپون مواد غذایی ٫ بیمه صحی وغیره راصورت گیرت یکی راهای جلوگیری از گسترش فساد میدانند اضافه مینمایند معاشات که فعلا˝ برای کارمندان توزیع میگردد کرایه یک خانه بدون آب و برق در بالاترین کوه آسمائی و سایر نقاط دور دست شهر کابل پوره کرده نمیتواند فعلا˝ یک کیلو گاز 60 افغانی ٫ پنج لیتر تیل 280 افغانی سایر مواد نیز مثل آن در بازار به فروش میرسد که مردم زیر فشار آن خورد و خمیر گردیده اند باید افزود سرقت های مسلحانه ٫ پیوستن عده از مردم بخصوص جوانان ٫ زنان ٫ کودکان به مافیای مواد مخدر ٫ شورشیان مسلح مخالف مبتلا شدن صدها هزار تن به مواد مخدر گسترش انواع خشونت ها ٫ خصومت ها ٫ ازدواجهای اجباری قبل از وقت ٫ فروش فرزندان ٫ فقر ٫ وسایر محرومیت ها مبتلا شدن صدها هزار تن به امراض های روانی ٫ فزیکی از عوامل اند که علت آن مشکلات اقتصادی و بهترین زمینه سازی گسترده فساد در کشورما بوده و میباشد .

آقای اکبری عضو ولسی جرگه میگوید والی ها وسایر مامورین که در ایام انجام وظایف خویش به مردم صادقانه کار کردند به زودترین فرصت وقت از کار برکنار شده ماهها وسالهای مجبور میشوند که تکسی چلانی نمایند .

کنفرانس بعد از سه روز با تصویب شانزده ماده قطعنامه به یایان رسید اشتراک کننده گان در قطعنامه متذکره تطبیق قانون ٫ مبارزه غرض جلوگیری از فرهنگ معافیت خواستار شایسته سالاری ٫ استقلال ارگانهای عدلی و قضایی شدند .

لوی سارنوال افغانستان اظهار داشت در مقابل همکاری مردم غرض افشای افراد آلوده به فساد پول میپردازد .

مردم میگویند افرادیکه با تجاوز و غارت توانستن ثروتهای مادی و معنوی کشور و مردم مارا به یغما ببرند و بالای جمجمه های مردم در داخل و خارج کشور قصرها اعمار چهره هایشان برای مردم و جهانیان مانند آفتاب روشن است درین رابطه پول دادن و کمک خواستن از مردم ضرورت نمیباشد حالا وقت آن رسیده که در مقابل پلنگان تیز دندان مردانه وار باید مقامت و استادگی نمود

مردم ولایت غرنی میگویند مدت چهار سال میشود پروژه های عمرانی از جمله ساختمان در ولایت غزنی ناتکمیل مانده است و از طرف دیگر این پروژهای با شرکت های خصوصی قرارداد شده بود به نسبت که کیفیت آن پائین بود در کمترین مدت از بین رفته اند علت آنرا افزایش فساد در ادارات و عدم باز پرسی مسولین میدانند

روزنامه انیس به تاریخ 25/9/1388 در سرمقاله خویش مینویسد امریکا و بریتانیا میخواهند زمان برگذاری انتخابات پارلمانی سال آینده را به تعویق اندازند که در حقیقت این بازی بی احترامی به قوانین جاری کشورما میباشد .

مجلس ولسی جرگه به اکثریت آرا فیصله نمود که به وزراء دو تابعیته را ی نمیدهند آقای حکمیی حقوق دان که در کشور کانادا زیست مینماید فیصله فوق ذکر پارلمان را خلاف قانون میداند .

آقای سادات معین شاروالی کابل بعد از بازگشت از مراسم حج بیت اله شریف در میدان هوائی کابل به اتهام دست داشتن فساد توسط نماینده لوی سارنوالی بازداشت شد .

اداره آی.سی.آر.سی یاسلیب سرخ در نامه خویش که بواسط رادیو بی بی سی بتاریخ 24/9/1388 به نشر رسید نوشته است یک صدوسی شش زندان تحت کنترول حکومت ونیروهای خارجی که شانزده هزار زندانی در آن تحت نظارت گرفته شده اند وجود دارد اضافه نمود بعد ازهشت سال از سه زندان طالبان در ولایت بادغیس که تحت تسلط طالبان قرار دارد توانستن دیدن نمایند .

کمیسیون حقوق بشر میگوید لیل 22/9/1388 پنج تن افراد بیگناه در مرکز ولایت لغمان به نسبت عملیات قوت های اعتلاف  کشته شدند .

به نسبت حملات انتحاری در شهر کابل شهر گردیز وسایر نقاط کشور صورت گرفت ده ها کشته و زخمی بجا گذاشت .

نخست وزیر بریتانیا دریک سفر غیرمترقبه وارد شهر قندهار شد حامد کرزی همرای عده از وزراء همرایش در آنجا ملاقات نمود و چند ماه آینده را نخست وزیر مذکور برای مردم افغانستان بسیار مهم خواند .

مردم و آگاهان امور در رابطه به تعهدات جامعه جهانی و حکومت افغانستان در مبارزه با محو فساد بخاطری امیدوار نمیباشند که هنوزهم کسانیکه در فساد گسترده مانند قاچاق سنگهای قیمتی ٫ آثار باستانی ٫ قطع جنگلات مثمر و غیر مثمر ٫ غارت ثروت های مادی ٫ معنوی ٫ ملی ٫ مردم ٫ غضب زمین های دولتی ٫ شخصی ٫ مناطق مسکونی ٫ کشت ٫ ترافیک قاچاق مواد مخدر ٫ زن ستیزی ٫ مردم ستیزی ٫ فرهنگ ستیزی ٫ قانون ستیزی ٫ تجاوز جنسی بالای عده از کودکان متهم میباشند در همه عرصه ها دست بالا دارند .

ایجاد کمپنی های خصوصی امنیتی ٫ هزاران انجو در بخش های محتلف ملشه های قومی ٫ اربکی از جمله عوامل اند که مطابق خواست کشورهای خارجی در گسترش فساد نقش اساسی را بازی کرده بیش از سی و دوملیارد دالر کمک های جهانی را آنها حیف و میل و غارت نموده اند باید افزود که مقامات مسول گذشته و فعلی کشورهای ذیدخل در افغانستان نزد مردم افغانستان باید جوابگو باشند .

مسولین تلویزیون نورین ادعا نموده که غرض گرفتاری نستو نادری گرداننده پروگرام سلام سرزمین من یک گروه صد نفری پولیس بالای دفتر آنها هجوم برده نستو را گرفتار چند تن دیگر را لت و کوب وسایل تخنیکی آنها را شکستانده اند .

رحیم اله سمندر رئیس اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان عبدالحمید مبارزه رئیس اتحادیه ژورنالستان و صدها تن دیگر این عمل را ضد قانون خوانده اضافه مینمایند مسولین امنیتی ٫ عدلی  باید هر مشکلی که با خبرنگاران دارند از راهای حقوقی آنرا حل نمایند و نستو مذکور بعداز چند ساعت گرفتاری رها شد مسولین تلویزیون علت رهائی او را وارد نبودن اتهام بالای وی وانمود کرده اند .

باید افزود یک عده از تلویزیون های خصوصی با پخش فرهنگ غربی و بیگانه از طریق نشر سریالها و فلم های مبتذل مردم و بخصوص جوانان ٫ کودکان مارا به انحرافات اخلاقی ٫ پول پرستی ٫ بدماشی ٫ بی اطاعتی از خانواده و جامعه تشویق مینمایند .

عده دیگر از آنها بدون درنظر داشت عفت کلام ٫ احترام به شخصیت زیرنام آزادی بیان کلمات توهین آمیز و تحقیر کننده را بدون ارایه اسناد دقیق به آدرس اشخاص استعمال مینمایند که این کار نیز در تشدید شدن انواع خصومت ها ٫ خشونت ها نقش کلیدی داشته و زمینه گسترش فساد را مساعد میسازد باید افزود خارجی ها به این عقیده اند زمانی مردم یک کشور را میتوانند ازپا در آورند که آنهارا با فساد گسترده مبتلا سازند ازهمین لحاظ است که ریشه انواع فساد خارج از کشورما آبیاری میشود و هنوزهم ادامه دارد .

مردم و آگاهان امور یکی از عوامل عمده گسترش فساد موجودیت آنهائی را که متهم به عاملین فساد ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ مجرمین سازمان یافته ٫ جنگسالاران ٫ مافیای مواد مخدر ٫ زمین ٫ اقتصادی ٫ زورمندان ٫ قاچاقبران ٫ سنگهای قیمتی ٫ آثار باستانی ٫ قطع جنگلات مثمر وغیر مثمر میباشند دانسته اضافه منیمایند تازمانیکه حمایت مستقیم وغیر مستقیم کشورهای منطقه و جهان بخصوص اداره آی.اس.آی ٫ سران عربستان صعودی ٫ بریتانیا ٫ ایالات متحده امریکا٫ وسایر کشورهای بزرگ اروپائی در دفاع از آنها موجود باشد نمیتوان با انجام همجو بازیهای سیاسی و ریاکارانه این وظیفه بزرگ و نهایت دشوار را به انجام رسانید .

زیراکه محو فساد به افراد شایسته ماهر ومتعهد نیاز دارد.                


December 20th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات